Biodiversiteit is de basis van een gezonde en toekomstbestendige leefomgeving. Echter, de drang van de mensheid naar economische groei en ontwikkeling ondermijnt deze basis. Om biodiversiteitsverlies te keren, zijn een goed begrip van de waarde van biodiversiteit, een breed gedragen gevoel van urgentie voor herstel, en praktisch toepasbare en effectieve maatregelen cruciaal.
Herstel van biodiversiteit vraagt om samenwerking tussen partijen met verschillende belangen en perspectieven. Dit vereist dat men over grenzen heen kan kijken en denken. In dit project gaan leerlingen, studenten en docenten samenwerken met wetenschappers om biodiversiteit te herstellen op schoolterreinen en deze vervolgens te monitoren via citizen science-methoden, gericht op planten en insecten.
We richten ons op het voorbereidend en middelbaar beroepsonderwijs (vmbo en mbo) omdat de meeste jongeren in Nederland onderwijs op dit niveau volgen en de potentie voor biodiversiteitsherstel in deze doelgroep nog onvoldoende wordt benut. Onze hypothese is dat theoretische en complexe begrippen zoals ecologie en biodiversiteit effectiever geleerd worden als deze aangeboden worden in een betekenisvolle context door middel van authentieke opdrachten waarin ervaren, onderzoeken en handelen centraal staan.
De doelstellingen van dit project zijn:
1. Een leeromgeving creëren voor (v)mbo-citizen science met betrekking tot biodiversiteitsherstel op schoolterreinen.
2. Validatie van biodiversiteitsgegevens verzameld door (v)mbo-citizen scientists.
3. Onderzoeken hoe (v)mbo-citizen science effectief ingezet en geïntegreerd kan worden in het curriculum van het (v)mbo.
Deze nieuwe aanpak werkt als een vliegwiel voor het herstel van biodiversiteit, omdat kennis en bewustzijn van (v)mbo-studenten en -leerlingen over biodiversiteit wordt vergroot. Tevens wordt een praktisch handelingsperspectief ontwikkeld waarmee zij in hun toekomstige loopbaan én als burger kunnen bijdragen aan de verduurzaming van de maatschappij.